Content Marketing voor Startups: 7 Tips die je direct kunt gebruiken

Content Marketing voor Startups: 7 Tips die je direct kunt gebruiken

content marketing voor startups

Ben je startup ondernemer? Dan is het belangrijk dat je potentiële klanten bereikt door de aandacht te trekken en deze aandacht vast te houden. Content Marketing helpt je daarbij.

Content Marketing is een marketingaanpak waarbij je content gebruikt om met klanten in contact te komen en te blijven. Bij grote bedrijven is Content Marketing al jarenlang gemeengoed. Maar Content Marketing is ook geschikt voor Startups.

Als digital marketing specialist bij Launchlab zie ik verschillende Startups. Startups met een groeiende groep klanten. Maar ook startups bij wie het nog niet vlot. Het grote verschil? Vaak is dat zichtbaarheid. En Content Marketing is daarin de sleutel.

Maar ja, als Startup ondernemer heb je geen groot marketingbudget. Toch vind ik dat geen excuus. Want wie niet sterk is, moet slim zijn. Daarom vind je hieronder 7 tips over Content Marketing voor Startups:

#1 Wees persoonlijk

Jouw persoonlijkheid is het enige dat niemand kan kopiëren. En door persoonlijk te zijn, kun je jouw Startup onderscheiden van onpersoonlijke, grote bedrijven. Daarnaast vergroot persoonlijkheid de gunfactor bij potentiële klanten. Maak daar gebruik van en laat iets van jezelf en je team zien.

#2 Gebruik storytelling

Met Storytelling vertelt je het verhaal over jouw Startup. Bijvoorbeeld over de oorsprong van het idee en de mijlpalen die je hebt bereikt. Storytelling is vooral geschikt voor bedrijven die willen investeren in relaties. Denk daarbij aan potentiële klanten, partners, leveranciers, medewerkers en investeerders. Storytelling kan duidelijk maken wat jouw drijfveren zijn: Wat is je missie? Waarom je dit?

Het ‘waarom’ is een geschikt onderwerp van storytelling:

Storytelling wordt steeds belangrijker, omdat mensen in het digitale tijdperk steeds meer waarde hechten aan transparantie en authenticiteit. Door jouw verhaal te vertellen, wordt de menselijke kant gezien. Daarmee wordt onbewust een koppeling gelegd tussen logica en emotie.

#3 Doe veel aan promotie

Veel bedrijven steken het grootste deel van hun tijd en budget in het creëren van content. Die neiging had ik zelf ook, totdat ik in contact kwam met een deze blogger.

Hij adviseerde me om 80% te investeren in promotie, en 20% in de creatie van content. Sindsdien krijgt de promotie van content bij mij veel meer aandacht, simpelweg omdat je wilt dat het gezien en gelezen wordt. Anders heeft het creëren van content geen enkele zin.

#4 Focus op conversie

Vanaf het moment dat je online bent, moet je beginnen met het verzamelen van leads. En dat is helemaal belangrijk als je gaat beginnen met Content Marketing. Het ‘abonneren op een nieuwsbrief’ is haar kracht wel verloren (tenzij je vaak & veel goede content publiceert). Wat nog steeds goed werkt, is het aanbieden van een gratis ebook, video, template of webinar – in ruil voor een naam en email adres.

#5 Recycle je content

Ga slim om met de content die je publiceert. Zo kun je van een blog artikel een video of podcast maken – en vice versa. Of een serie blog artikelen verwerken tot een ebook. Je begrijpt: er zijn allerlei manieren om je content voor verschillende vormen te gebruiken.

#6 Wees innovatief

Je kunt Content Marketing natuurlijk op dezelfde manier gebruiken als jouw concurrenten. Maar de kans dat je dan voldoende aandacht krijgt, is een stuk kleiner. Je kunt het spel beter volgens jouw eigen regels spelen. Dat betekent dat innovatief moet zijn: experimenteer met nieuwe vormen van content (zoals interactieve content, live video streaming of misschien een serie cartoons). Het maakt eigenlijk niet uit welke vorm je kiest, zolang je beoogde klanten het maar waardevol vinden en het écht anders is dan content van concurrenten.

#7 Gebruik een Persona

Een persona is een profielschets van een groep mensen met een set homogene kenmerken. Een persona is onmisbaar voor je marketingaanpak, want het zorgt voor focus en maakt beslissingen eenvoudiger.

Zo weet je dankzij een Persona niet alleen waar je klanten wonen of werken. Je weet bijvoorbeeld ook waar ze wakker van liggen, welke waarden en overtuigingen ze belangrijk vinden, welke media ze gebruiken (en waarom) en door welke personen ze beïnvloed worden.

Wat vind jij van Content Marketing voor Startups?

Hoe kijk jij aan tegen Content Marketing voor Startups? Wat zijn jouw verwachtingen of ervaringen? Wat heb heb je geleerd van andere Startups of juiste grote bedrijven? Geef hieronder je reactie!

By | 2017-03-21T10:37:20+00:00 maart 20th, 2017|

About the Author:

Jos Veldwijk is een ondernemer die gedreven wordt door marketing en innovatie. Zijn missie: het versnellen van groei door slim gebruik van online marketing. Dat doet hij als adviseur, trainer, coach en spreker. Sinds 2016 is hij als bestuurslid betrokken bij Launchlab, de techstart community voor de regio Zwolle. Als marketingadviseur helpt hij technologische startups bij de lancering van nieuwe concepten.

Leave A Comment