Hoe krijg je voldoende financiering voor je startup?

Hoe krijg je voldoende financiering voor je startup?

Veel ondernemers hebben moeite om geld van investeerders te krijgen. Dat is jammer, want dan is het lastig om je idee in praktijk te brengen – hoe goed dit idee ook is. Maar hoe krijg je nou voldoende financiering voor je startup?

Volgens Petro Vosselman, directeur MKB bij onze partner Deloitte Zwolle, komt dat vooral door een slechte voorbereiding. Daarom organiseerden we op 17 mei een ‘Investment Ready’ workshop voor (aankomende) startup ondernemers. Hieronder een korte terugblik met de belangrijkste lessen die ik heb geleerd.

financiering voor je startup

#1 Begrijp de basics van het boekhouden

Veel ondernemers hebben weinig tot geen financiële kennis in huis en hebben geen middelen om een financieel specialist in te huren. In zo’n geval is het belangrijk om de basics van het boekbouden te begrijpen. Daarom begon Petro de workshop met een simpel voorbeeld om een relatie te leggen tussen jouw idee en de vertaalslag naar omzet, kosten, winst, balans en de cashflow.

#2 Financiering wordt geautomatiseerd

Volgens Petro gaat financiering in de nabije toekomst flink op de schop: bij reguliere instellingen zoals banken wordt de financiering straks geregeld via algoritmes.  Enkele spelers bieden deze vorm van kredietverlening al aan, zoals Spotcap.

Volgens Niels Turfboer gaat dat in 3 stappen: “Je registreert je op de website, je uploadt recente belastingaangiften en je koppelt als alternatief je zakelijke betaalrekening. Ons unieke krediet-analysemodel analyseert de huidige bedrijfsgegevens en berekent de kredietwaardigheid. Vervolgens krijgt de ondernemer binnen één werkdag te horen of de aanvraag is goedgekeurd.”

Het wordt dus nog belangrijker om je boekhouding op orde te hebben.

#3 Kosten zijn makkelijker uit te leggen dan omzet

Als je aanklopt bij een potentiële geldschieter, is het kostenplaatje makkelijk uit te leggen. Dat is heel anders bij de omzet die je hebt begroot. Want wie garandeert dat je die omzet ook gaat realiseren? Ben je niet te optimistisch geweest? Hoe overtuigd ben je van je verhaal? Waarop heb je je omzet gebaseerd?

Kortom: het is lastig om je omzet te ‘verkopen’ aan een investeerder. Toch zijn er wel mogelijkheden om je verhaal te onderbouwen. Zo werd tijdens de workshop de suggestie gedaan om je startup idee te valideren. Daarmee verklein je niet alleen de financiële risico’s voor jezelf, maar het kan ook helpen om je begrote omzet te onderbouwen. Bijvoorbeeld omdat je aan kunt tonen dat mensen echt bereid zijn je product tegen een bepaalde prijs te kopen.

#4 Cash is King

Veel startups komen in het tweede of derde jaar in financiële problemen. De oorzaak? Volgens Petro gaat het vaak fout vanwege een slechte cashflow positie: de uitgaven staan totaal niet in verhouding tot de opbrengsten. Er is dan sprake van een flinke scheefgroei. Je moet proberen deze situatie te voorkomen.

Maar dat is niet het enige: een goede cashflow positie helpt ook om jouw financieringsbehoefte te verkleinen. Dat doe je bijvoorbeeld door – waar mogelijk – gebruik te maken van (product) leasing. Op deze manier heb je minder financiering nodig en krijg je eerder geld van investeerders.

#5 Timing is ook King

Een goede timing is vaak een belangrijke succesfactor: soms is de markt ‘nog niet klaar’ voor jouw product. Dat blijkt ook uit het onderzoek van Bill Gross:

#6 Financiering is emotie

In de startfase van je startup kun je een investering krijgen van mensen uit je directe omgeving (‘family, friends & fools’). Emotie speelt dan een belangrijke rol bij het verstrekken van kapitaal. Maar ook bij ‘gewone financiering’ speelt emotie een rol: je moet tenslotte wel je idee verkopen.

#7 Gebruik het juiste netwerk

Veel baanbrekende ideeën werken met een technologie waar een gemiddelde investeerder geen kennis heeft. Dat maakt het extra lastig om voldoende financiering voor je startup te krijgen.

Een van de succesfactoren is daarom een match met een potentiële financier met voldoende kennis van de trends, technologie en/of markt waarmee je aan de slag gaat. Denk maar aan de kansen van blockchain-technologie: niet iedere investeerder heeft er echt verstand van, laat staan dat hij of zij het potentieel ziet.

#8 Kijk uit voor ‘wurg-investeerders’

Tijdens de workshop gaf één van de deelnemers nog een belangrijke tip: kijk uit voor ‘wurg-investeerders’. Er zijn namelijk partijen die je een financiering geven met héél veel kleine lettertjes. Daarin staan vaak onaangename regelingen, bijvoorbeeld op het moment dat je de tent wilt verkopen. Krijg je daarmee te maken? Teken dan niet direct bij het kruisje omdat je blij bent eindelijk een investeerder te hebben. Je kunt beter een onafhankelijke jurist inschakelen om financiële verrassingen in de toekomst te voorkomen.

Zoals je hebt gemerkt, kreeg ik veel leerzame inzichten tijdens deze workshop bij Deloitte. Wel had ik graag wat verder gesproken over het verschil in financieringsculturen, bijvoorbeeld tussen Nederland en de VS.  Volgens mij wordt in de VS meer risico genomen. Je ziet veel startups investeren in een zo groot mogelijk user-data base. Daarna doen ze een investering ronde. Nederlandse kredietverstrekkers zijn volgens mij meer conservatief dan in de VS, waardoor startups noodgedwongen kiezen voor bootstrapping.

By | 2017-06-01T00:51:34+00:00 mei 18th, 2017|

About the Author:

Jos Veldwijk is een ondernemer die gedreven wordt door marketing en innovatie. Zijn missie: het versnellen van groei door slim gebruik van online marketing. Dat doet hij als adviseur, trainer, coach en spreker. Sinds 2016 is hij als bestuurslid betrokken bij Launchlab, de techstart community voor de regio Zwolle. Als marketingadviseur helpt hij technologische startups bij de lancering van nieuwe concepten.

Leave A Comment