3 Manieren om je Startup Idee te valideren (en een drama te voorkomen)

Heb je een idee voor een Startup en wil je zo snel mogelijk de markt veroveren? Dan is het verstandig om eerst je Startup Idee te valideren. Daarmee vergroot je de kans op succes. En dat is zeker geen overbodige luxe, want uit onderzoek blijkt dat de meeste Startups nooit doorgroeien naar een succesvolle onderneming.

Waarom valideren zo belangrijk is

In 2014 mocht ik meedoen aan Startup Weekend Utrecht. Daar leerde ik om binnen 54 uur een idee te ontwikkelen tot een echte Startup. Dat deed ik niet alleen, want ons team werd begeleid door ervaren mentoren. Van deze ondernemers heb ik geleerd om aannames te valideren. Dit werd zo vaak gezegd, dat ik er soms chagrijnig van werd!

Hoe het in de praktijk verkeerd gaat

Laat ik een voorbeeld gebruiken om uit te leggen waarom valideren zo belangrijk is:

Gert is Startup Founder met een passie voor ‘business gadgets’. In 2012 kreeg hij een idee om op een andere manier business gadgets aan de man te brengen. Hij deelt zijn idee met vrienden en familie,  waarop iedereen zegt: een goed idee, dat moet je doen!

Daarom gaat hij in 2013 aan de slag met 4 goede vrienden. Ze doen marktonderzoek, investeren € 8000 in een mooie webshop en verkopen voor € 12000 aan gadgets. Maar dat is niet genoeg, want onderaan de streep maken ze € 20.000 verlies. Teleurgesteld zijn ze gedwongen om te stoppen met hun onderneming en treffen een regeling om de schulden af te betalen.

De meeste ondernemers vragen zich daarna af: Waarom is mijn idee nou mislukt? Ik heb toch uitgebreid marktonderzoek gedaan? En iedereen vond het een goed idee!

Het probleem: We kunnen ons gedrag niet voorspellen

Een aanname is een gevoel, een veronderstelling of vermoeden. En daarop baseren we ons Business concept. Zo heeft Gert in bovenstaand voorbeeld allerlei aannames gedaan, die achteraf niet juist bleken. Denk daarbij aan de hoeveelheid klanten die zijn producten gaan kopen. Of de manier waarop ze het liefst willen betalen.

De meeste ondernemers doen marktonderzoek om te controleren of hun Business Idee wel haalbaar is. Maar traditioneel onderzoek geeft ondernemers een schijnzekerheid, omdat wordt gevraagd naar toekomstig gedrag. En daar zit het probleem, want mensen kunnen kun toekomstig gedrag niet voorspellen. Het jaarlijks terugkerend fenomeen van goede voornemens – die nooit werkelijkheid worden – is hiervan een goed voorbeeld.

3 Manieren om je Startup Idee te valideren

Laat ik voorop stellen dat je niet alles vooraf kunt tackelen. Maar als Startup ondernemer moet je wél proberen om zoveel mogelijk aannames te valideren. Om je te inspireren staan hieronder 3 manieren om dat te doen:

#1 Goede interview-vragen

De meeste vragen in klant- en marktonderzoek zijn bedoeld om antwoord te geven op toekomstig gedrag. Bijvoorbeeld: “Als de prijs voor gas en elektriciteit 10% lager zijn zijn, zou je dan overstappen naar een andere energieleverancier?” Je krijgt hierop onbetrouwbare antwoorden, omdat je mensen vraagt naar toekomstig, gewenst gedrag.  Gedrag dat ze eigenlijk niet goed kunnen voorspellen.

Een betere (interview) vraag zou zijn: “Ben je de afgelopen 3 jaar wel eens overgestapt van energieleverancier?” Hierbij analyseer je daadwerkelijk gedrag en geen voorgenomen gedrag.

#2 “Fake it”, baby!

Een andere manier om je Startup Idee te valideren, is te doen alsof het product al bestaat. Hiermee bedoel ik niet dat je moet gaan liegen, maar je kan wel overwegen om een simpele versie te maken van je product om te testen hoe mensen hier op reageren! Je kan bijvoorbeeld een simpele verkooppagina aanmaken waarop mensen jouw product of dienst kunnen bestellen voor x bedrag. Zo analyseer je of mensen écht jouw product of dienst kopen, omdat ze echt bestellen.

#3 Gebruik de “kameleon methode”

Door van kleur te veranderen, kan een kameleon helemaal opgaan in zijn omgeving. Als Startup ondernemer kun je dezelfde methode gebruiken. Veel startup founders gaan te snel de rol van “verkoper” spelen en proberen iedereen te overtuigen hoe goed hun idee is. Op deze manier leer je weinig over de behoeften en problemen van je doelgroep.

Ookal wil je anderen graag overtuigen, overweeg eens om een andere rol aan te nemen. Bijvoorbeeld de rol van “onderzoeker” of als je veel kennis hebt van het onderwerp: “adviseur” of “klankbord”. Op deze manier krijg je echte gesprekken en zijn mensen veel eerlijker. Zorg dat mensen zich veilig voelen en hun natuurlijke gedrag durven te tonen.

In alle gevallen geldt: wees lekker creatief maar blijf altijd eerlijk en authentiek.

Voorbeeldcase: valideren van een thuiskok startup

Stel je hebt een idee voor een website met thuiskoks. Koks kunnen zich aanmelden en consumenten kunnen in contact komen met een kok die thuis voor hen gaat koken. Hoe werkt valideren dan in de praktijk?

#1 Interview voorbeeld

Slecht: “Als je een feestje hebt en je hebt geen zin om zelf te koken, wat zou je dan uitgeven aan een thuiskok?” Dit is een suggestieve vraag waarbij je niet valideert of mensen een thuiskok overwegen. Daarnaast krijg je onbetrouwbare informatie omdat mensen slecht kunnen voorspellen wat ze bereid zijn uit te geven.

Goed: “Heb je wel eens overwogen om thuis een kok in te huren? + Waarom wel / niet? + Wel: waar liep je tegenaan? + Wat heb je hier aan uitgegeven?” Hierbij vraag je naar eerder vertoont gedrag en maak je onderscheid tussen informatie van iemand die wel of niet onderdeel uitmaakt van de doelgroep.

#2 “Fake it” voorbeeld

Maak een simpele website (of zelfs alleen een Facebook pagina) waar mensen een bestelling kunnen plaatsen. Experimenteer met verschillende thuiskoks voor verschillende bedragen. De eerste aanvragen kan je prima handmatig afhandelen. Hiermee voorkom je dat je een flinke investering doet in het bouwen en vullen van het beoogde thuiskok-platform voordat je weet of het beantwoord aan een behoefte.

#3 “Kameleon” voorbeeld

In plaats van verkopen en promoten van je thuiskok concept, doe eerst diepte-interviews met je doelgroep! Ga op zoek naar mensen die ervaring hebben met een thuiskok, bijvoorbeed door een oproep te plaatsen op social media. Zeg dat je onderzoek doet naar trends rondom thuisfeesten. De mensen die meewerken kan je korting geven op het bestellen van een thuiskok.

Ik ben benieuwd naar jouw reactie: Herken je het probleem van aannames? Welke validatie methoden spreken jou aan – en waarom?

Credits: Pixabay

By |2017-03-15T15:13:57+00:00maart 8th, 2017|

About the Author:

Henk is oprichter van stichting Launchlab en eigenaar van Greenbricks, een startup gericht op het energieneutraal maken van bestaand vastgoed. Met GreenBricks werd Henk winnaar van Startup Weekend Utrecht 2014 en finalist van Startup Bootcamp Amsterdam - Smart City Program 2015. Daarnaast is Henk actief als spreker, consultant en startup mentor.

Leave A Comment