Wat doen de beste startups goed op het gebied van marketing?

Wat doen de beste startups goed op het gebied van marketing?

startups marketing

Dagelijks worden er startups begonnen en opgeheven, maar wat doen succesvolle startups goed op het gebied van marketing? In deze blog 5 dingen waar goede startups in uitblinken op het gebied van marketing en waar we van kunnen leren.

1. Geobsedeerd zijn door de gebruiker

Het is geen geheim dat je vanuit de gebruiker moet denken. De beste startups steken veel tijd in het begrijpen van de gebruiker en het in kaart brengen van de wensen en behoeftes. Sommige startups gaan zelfs zo ver dat hun doelgroep thuis opzoeken (of op straat, bijvoorbeeld tijdens een Startup Weekend). Dat is nog een stapje verder dan alleen het uitwerken van een persona, je wil de mensen die jouw product of dienst gebruiken zo goed mogelijk begrijpen.

Het centraal stellen van de wensen en behoeftes van gebruikers in alles wat je doet is een garantie voor tevreden klanten. Een klant die zich begrepen voelt, is vaak ook een loyale, enthousiaste klant!

2. Het belang inzien van data

Data is alleen nuttig wanneer je weet wat je er mee moet doen. Denk bijvoorbeeld aan streaming diensten voor muziek:”ze gebruiken data om aanbevelingen te doen die bij je passen. Heb je data beschikbaar, zorg er dan voor dat je het gebruikt om de gebruikservaring te verbeteren, ook dit is natuurlijk een manier om je gebruiker centraal te stellen.

3. Het geven van feedback

Eén van de meest waardevolle dingen die je ooit zult doen is het maken van fouten. Wanneer je een blunder begaat, hoe groot of klein ook, zul je op de lange termijn zien dat het een hele waardevolle ervaring is geweest. Wacht dus niet tot anderen uit zichzelf zeggen dat iets niet lekker loopt. Zorg binnen je startup voor een cultuur waarin je elkaar constant feedback geeft. Fouten zijn er om van te leren!

4. Origineel zijn met communicatie

Social media is bedacht om met elkaar in contact te komen én te blijven. Vroeger sprak je een bekende wanneer je elkaar toevallig tegenkwam bij de bakker. Tegenwoordig vinden deze gesprekken vooral plaats op social media. Communiceer als startup op je eigen, authentieke manier. Zoals je doet wanneer je een goede vriend tegenkomt. Ga een echt gesprek aan over je dienst of product en je zult zien dat dit wordt gewaardeerd!

5. Het hebben van een duidelijk doel

Wanneer je kijkt naar succesvolle bedrijven en startups zie je dat ze een duidelijk doel voor ogen hebben. Met een goed verhaal en een duidelijk doel zorg je ervoor dat mensen zich verbonden voelen met jouw bedrijf.

We kennen natuurlijk allemaal het verhaal van Steve Jobs die in een garage de eerste Apple producten in elkaar knutselde. Doel: het leven voor iedereen simpeler maken met behulp van technologie. Ga op zoek naar een duidelijke ´why´ die ervoor zorgt dat je elke dag met plezier naar je werk gaat. Wanneer jij en je werknemers enthousiast zijn over het te bereiken doel, dan is de kans groot dat je doelgroep dit ook is.

Veel van deze tips klinken heel erg logisch, en dat zijn ze ook! Toch moet je er bij je marketingstrategie rekening mee houden. Succesvolle startups doen het goed op deze gebieden en het is altijd leerzaam om daarvan te leren.

By | 2017-08-21T11:14:25+00:00 juni 9th, 2017|

About the Author:

Als redacteur bij Launchlab ben ik medeverantwoordelijk voor de online communicatie binnen en buiten de community. Ik studeer Communicatie en richt me op online communicatie en online content. Na een bezoek aan Launchlab ben ik erg enthousiast geworden over de startup scene en de technologie die onze samenleving veranderen. In mijn vrije tijd verzamel ik lp´s, maak ik muziek en heb ik een kleine obsessie voor alles wat met fotografie en film te maken heeft.

Leave A Comment