Terugblik op IoT Techday 2017

Terugblik op IoT Techday 2017

Gisteren was het zover: IoT Techday 2017, een event over het Internet of Things waar ik al een paar maanden naar had uitgekeken. Maar wat heeft een marketeer nou te zoeken op een event over IoT?

Daar had ik een simpele reden voor:

Vorig jaar hebben we bij Launchlab de eerste IoT Hackthon van Zwolle georganiseerd, waarvan de winnaar onlangs heeft besloten zijn eigen Startup te beginnen. Door de resultaten van deze hackathon werd ik extra geïnspireerd door de mogelijkheden van het Internet of Things. Ik zie het daardoor nog méér als een belangrijke trend met kansen voor mijn klanten.

Kortom: voldoende aanleiding om me meer in het onderwerp te verdiepen door een bezoek aan dit event. In deze post geef ik je graag mijn terugblik op IoT Techday.

Hoe krijg je passie voor IoT in het DNA van medewerkers?

Mijn eerste keuze was een sessie van Caeser Experts. Eddie Altenburg-Collin en Niels de Koning trapten af met een IoT Game Brain Game. Hierbij het publiek werd uitgedaagd om een product, een dienst en een ‘slimme dienst’ te bedenken. Een leuke binnenkomer om eens te brainstormen over de mogelijkheden van IoT.

Vervolgens werd uitgelegd wat Caeser Experts doet en werden twee IoT projecten gepresenteerd: ‘SiloSensor’ en ‘Dementie Detectie’.

SiloSensor is een oplossing waarbij met externe sensors de inhoud van een grote silo wordt bijgehouden, zodat de leverancier precies weet op welk moment deze bijgevuld moet worden.

Dementie Detectie is een project van Niels de Koning, die hiervan zijn afstudeerproject had gemaakt. Met behulp van IoT data is het namelijk mogelijk om mensen met dementie van betere zorg te voorzien. Een interessante oplossing dus voor organisaties en professionals in de zorg – zoals verzekeraars en huisartsen.

De belangrijkste boodschap van beide heren was tweeledig: stimuleer de uitvoering van ideeen en beloon mensen die met een goed idee op te proppen komen. Zo krijgt degene die het idee voor SiloSensor heeft bedacht, een aandeel in een nieuw op te richten BV van de Caesar groep.

Hacking the Internet of Things for Fun & Profit

Vervolgens ging ik naar een presentatie van Ruben van Vreeland, co-founder van Bitsensor. Ruben liet zien hoe makkelijk het voor hackers is om binnen te dringen en data te bemachtigen of om bedrijfsprocessen over te nemen. Zo liet Ruben zien dat het eenvoudig was om de straatverlichting in een bepaalde stad over te nemen.

Daarnaast toonde Ruben onderzoekresultaten waaruit blijkt dat de meeste organisaties pas na maanden of jaren ontdekken dat ze gehackt zijn. Daarbij gaf hij het voorbeeld van HEOS, dat een jaar geleden was gehackt. De kwetsbaarheid was doorgegeven aan het bedrijf, maar tot op de dag van vandaag is er niets aan gedaan.

Ik viel bijna van mijn stoel van verbazing en besefte opnieuw dat Cyber Security de komende jaren nog veel meer aandacht zal krijgen.

terugblik IoT Techday

Keynote: Learning from IoT Data – IBM

In deze keynote presentatie werd de ontwikkeling rondom het gebruik van data geschetst. Zo werd het duidelijk dat data modellen zoals weersverwachtingen veel minder bruikbaar zijn dan de meeste mensen denken.

De trend gaat duidelijk naar Machine Learning. Zoals bij autofabrikant Tesla die een slimme computer heeft ingebouwd die van de bestuurder leert hoe hij later zelf de auto kan besturen.

De keynote werd afgesloten met de conclusie dat we niet allemaal ‘data scientists’ moeten worden, maar wel dat developers altijd de betrouwbaarheid van de data moeten valideren.

The future of grocery shopping

Aansluitend op de keynote van IBM volgde het verhaal van Picnic – de online supermarkt die gratis aan huis bezorgd. Het business model sprak me aan en het was leuk om te zien dat ze binnen 5 weken een eigen distributiecentrum hebben gebouwd. Het credo van co-founder Daniel Gebler is namelijk:

if you’re serious about ecommerce, you should create your own logistics

Dit motto is afgeleid van het principe: ‘if you’re serious about software, you should build your own hardware’. Met andere woorden: je moet de totale keten beheersen als je een serieuze speler wil worden.

Wat ik vooral interessant vond, was het gebruik van IoT data om slimmer aan consumenten te leveren. Oftewel: Smart Logistics.

Daniel sloot zijn verhaal af met ‘5 Learnings from a disruptive Startup‘:

  1. Innovation is continous, no single on-off event
  2. Incumbents can not innovate
  3. Talent is more important than experience
  4. Ideas are cheap, Execution is King
  5. Ownership is more important than hierarchy

Uiteraard kon ik niet iedere sessie op IoT Techday bijwonen. Maar het rondje langs de stands en de gesprekken met mensen waren erg inspirerend.

Zo vond ik het leuk om kennis te maken met Bendoobox, waarmee kinderen leren programmeren in Minecraft. Ik heb even overwogen dit voor mijn zoon te kopen, maar hij is net iets te jong om ermee aan de slag te gaan. Misschien een leuk cadeau voor sinterklaas dit jaar 🙂

terugblik iot techday

Ik hoop dat je mijn terugblik op IoT Techday hebt gewaardeerd! Heb je een opmerking, een vraag of was je misschien zelf ook aanwezig? Geef dan een reactie of deel de post met je netwerk.

Update – bekijk nu de After Movie

Foto credits: IoT Techday 2017

By | 2017-05-11T16:52:02+00:00 april 20th, 2017|

About the Author:

Jos Veldwijk is een ondernemer die gedreven wordt door marketing en innovatie. Zijn missie: het versnellen van groei door slim gebruik van online marketing. Dat doet hij als adviseur, trainer, coach en spreker. Sinds 2016 is hij als bestuurslid betrokken bij Launchlab, de techstart community voor de regio Zwolle. Als marketingadviseur helpt hij technologische startups bij de lancering van nieuwe concepten.

Leave A Comment